De bandenwagen heeft een ontwerp dat bijzonder geschikt is voor de- en montage van banden.
Het "hart" van de wagen is een hydraulisch dubbelwerkende cilinder met een handbediende twee-traps pompunit, geheel geintegreerd in de koker.
Door het voetpedaal ingedrukt te houden en te pompen gaan de 2 rollenbedden met ieder 4 rollen uit elkaar. Door loslaten van het voetpedaal gaan de rollenbedden naar elkaar toe. De band wordt door het hydraulisch systeem "gelift". Door de ondervonden weerstand gaat de pomp over op de kleine slag. Hierdoor gaat het pompen lichter en is de juiste hoogte eenvoudig te bepalen.
De veiligheidsbeugel is in iedere gewenste positie te verstellen, echter uit ervaring blijkt dat bij de- en montage van banden met een breedte vanaf ca. 40cm. en de discus in het midden de beugel achterwege kan worden gelaten omdat de band voldoende geklemd wordt tussen beide rollenbedden.
Echter voor gebruik van rijencultuur of banden met een discus op de rand van de velg (onbalans) dient de veiligheidsbeugel wel te worden gebruikt.
Voorbeeld: Rijencultuur 52 of 54" onder tractor van ca. 150pk. op 1,50mtr. spoorbreedte met KN-koppeling voor extra dubbellucht op rijafstand.
Hierbij zetten wij de band zover mogelijk voorop de rollenbedden (om te voorkomen dat de wagen in conflict komt met de garagekrik) en zetten we de veiligheidsbeugel niet over de band maar voor de band, daar deze van de tractor af wil vallen door de bolling en eventuele KN-koppeling.
Enige vereiste voor gebruik van de wagen is een vlakke vloer (wringvaste klinkers zijn ook geen probleem)
Voor jarenlang veilig en zonder een te grote lichamelijke inspanning banden wisselen is de Craftsman 800 de uitkomst!!!
De wagen dient niet te worden gebruikt als garagekrik!!